Voor welke leerling is huiswerkbegeleiding de juiste aanpak

Het doel van huiswerkbegeleiding is effectief leren studeren, dus leren leren.

Huiswerkbegeleiding is daarom vooral goed toepasbaar wanneer een leerling beter met zijn tijd om moet leren gaan. Daarnaast is het vaak de enige manier om leerlingen met leerproblemen als gevolg van bijvoorbeeld DYSLEXIE, PDDNOS, ADHD, ADD, dagelijks door hun huiswerk heen te loodsen.

Een groot deel van de leerlingen die bij huiswerkbegeleiding baat hebben, doet uit zichzelf te weinig. Je merkt dit meestal doordat zij, wanneer zij het zelfstandig aanpakken, met een groot aantal vakken problemen hebben of krijgen. De oorzaak is dan vaak dat er te weinig, goed werk door de leerling zelf verzet is. Vrij vertaald kun je spreken over : afgeraffeld, er te makkelijk over gedacht, niet herhaald, te laat aan begonnen, etc.

Huiswerkbegeleiding is echter ook goed inzetbaar wanneer een leerling juist te veel doet, altijd bezig is met huiswerk, het niet los durft te laten en overwerkt dreigt te raken. Door op de juiste manier te overhoren moet het zelfvertrouwen groeien. Deze leerlingen moeten hun werk uiteindelijk los durven laten, zonder daarbij onverantwoorde risico's te nemen.

Genoemd is reeds de categorie leerlingen met leerproblemen, maar zeker het vermelden waard is ook de categorie topsporters. Zij hebben meestal zo'n zwaar trainingsschema dat de resterende tijd voor studie optimaal benut moet worden.

Verder naar :
Wat is Huiswerkbegeleiding

 

 


© 2004 S.B.I. Douma
Aangesloten bij
Landelijke Vereniging van Studiebegeleidingsinstituten